Oppdatert 29.11.2022.
El-sykler har batteri av typen Li-ion. Hvis et slikt batteri begynner å brenne, blir det temmelig voldsomt. Derfor blir Li-ion-batterier ofte oppbevart i garasjen om vinteren. Men hvor mye kulde tåler de?
Det finnes varierende opplysninger om dette på internett. Jeg har funnet 2 artikler som jeg synes gir fornuftig informasjon om litium- / Li-ion-batterier i disse situasjonene.
Brann
Sannsynligheten for at det skal oppstå brann i et Li-ion-batteri, er liten. Men hvis det først begynner å brenne, blir det som oftest eksplosjonsartet og medfører ofte store skader på omgivelsene. Dette er hovedgrunnen til at mange oppbevarer Li-ion batteriet utenfor huset, f.eks. i en frittstående garasje.
SINTEF har skrevet en opplysende artikkel om dette: Er litiumbatterier brannfarlige?
Kulde
Om vinteren kan det bli kaldt ute. Hva da med batterier som oppbevares utendørs? Opplysningene spriker litt, og det er garantert forskjell på hva de ulike fabrikater og modeller tåler.
Generelt anbefales det at et litium-batteri skal være temperert før det brukes. Hvis du bruker el-sykkelen vinterstid, blir det altså upraktisk å la batteriet ligge i en uoppvarmet garasje gjennom en kald vinternatt. Jo kaldere batteriet er, jo mindre strøm klarer det å levere.
Men hvis du har parkert sykkelen for vinteren og bare ønsker at batteriet oppbevares mest mulig brannsikkert, er det interessant å vite hvor mye kulde Li-ion-batteriet tåler uten at det blir skadet. Nok en gang må vi huske at det kan variere fra fabrikat til fabrikat og fra modell til modell. Og at nye batterier tåler kulde bedre enn de som ble produsert «i gamle dager». Det påstås at ingen litium-batterier overlever 25 minusgrader. Men du kan sannsynligvis føle deg trygg på at batteriet takler 15 minusgrader helt greit.
Verktøy24 har skrevet ganske inngående om litium-batterier og kulde når det gjelder batteridrevne verktøy: Batterier i kuldegrader.